Συνέντευξη με την Κυρία Νικολίτσα Γεωργοπούλου Λιαντίνη, Καθηγήτρια Φιλοσοφίας των Πανεπιστημίων Αθηνών και Μονάχου, υποψήφιας Δημοτικού Συμβούλου στο Χαλάνδρι με το συνδυασμό «μένω στο Χαλάνδρι» του υποψηφίου Δημάρχου ΝΙΚΟΥ ΠΡΑΣΣΟΥ

 

Την τελευταία εβδομάδα των εκλογών την αφιερώνουμε στις γυναίκες που κατεβαίνουν στο πολιτικό τερέν. Τις ρωτάμε για ποιους λόγους επέλεξαν τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία κι αυτές απαντούν η καθεμία με το δικό της ξεχωριστό τρόπο!

Η αυλαία ανήκει στις συνυποψήφιες του Δήμου Αθηναίων και στη συνέχεια και του Δήμου Θεσσαλονίκης. Συλλέξαμε ένα ανθρωπογεωγραφικό μωσαικό και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που η σημερινή καλεσμένη μας εδώ στο  «P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S» , ακούει στ’ όνομα Νικολίτσα – Γεωργοπούλου – Λιαντίνη. Σίγουρα την ξέρουμε όλοι από

τα υπέροχα αποφθεύγματα και τοποθετήσεις που κατά καιρούς μας χαρίζει μέσα από τα βιβλία της και από το προσωπικό της ιστολόγιο,αλλά σήμερα θα τη γνωρίσουμε και με την ιδιότητα της πολιτικού!

 Απόσπασμα της διάλεξης από την Καθηγήτρια Φιλοσοφίας Κυρία Νικολίτσα Γεωργοπούλου – Λιαντίνη με θέμα την Αριστοτελική Αρχή της φιλίας και πώς τη διδάχτηκε ο Μέγας Αλέξανδρος.

 

 

Λ.Κ:- Καλησπέρα σας κυρία Νικολίτσα Γεωργοπούλου – Λιαντίνη. Στο Dubai πρόσφατα ιδρύθηκε το Υπουργείο Ευτυχίας. Στην Ελλάδα βιώνουμε μία σκληρή καθημερινότητα και οι άνθρωποι λειτουργούμε πλέον μηχανικά. Θα μπορούσε να παρομοιαστεί η κατάσταση που ζούμε ως ένα » Fast food feeling factory». Πώς θα μπορούσε ένας πολιτικός ν’ αντιστρέψει την κατάσταση; Ένας / μία πολιτικός με την δική σας ακαδημαική ιδιότητα πού θα μπορούσε να συνεισφέρει;

Λιαντίνη

Αρχικά θα πρέπει να σας δηλώσω, ότι κατεβαίνω στις Δημοτικές Εκλογές στο Χαλάνδρι ως σύμβουλος με το ψηφοδέλτιο του υποψηφίου Δημάρχου ΝΙΚΟΥ ΠΡΑΣΣΟΥ (Μένω στο Χαλάνδρι). Είναι μια ανεξάρτητη κίνηση πολιτών με επί κεφαλής ένα νέο άνθρωπο, ήδη Δημοτικό Σύμβουλο που κατέχει τα προβλήματα του Δήμου Χαλανδρίου, ένα άνθρωπο με υψηλό ήθος και όραμα.

Το ότι ιδρύθηκε στο Dubai Υπουργείο ευτυχίας πριν λίγα χρόνια, σε μια ευημερούσα οικονομικά χώρα, είναι μια ομολογία ότι μόνο ο πλούτος και τα υλικά αγαθά δεν είναι ικανά να προσφέρουν και την ευτυχία στους πολίτες. Ποτέ ο πλούτος δεν έλυσε τα υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου, τις αγωνίες του, είτε ανήκουν στο πλαίσιο της ενδοκοσμικής ύπαρξής του, είτε αφορούν σε μεταφυσικές του αναζητήσεις. Βέβαια η Οικονομία της αγοράς όπως και η Δημοκρατία, τα δύο χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δυτικής κοινωνίας, είναι βέβαια μεγέθη διαθέσιμα. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα καταργήσουμε. Όμως αν το ζητούμενο δεν είναι η ορθολογική χρήση τους, τότε δεν συμβάλλουν θετικά στη βιοτική σκοποθεσία του ανθρώπου είτε σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο.

Ναι, θα έλεγα ότι ο προσδιορισμός σας Fast food feeling factory για την Ελλάδα ισχύει εν πολλοίς, έχει την ευκολία σε όλα και ο Έλληνας δυστυχώς υιοθετήσει με ένα εφησυχαστικό τρόπο μηδενισμού. Η αντιστροφή δεν θεωρώ πλέον ότι είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται ενίσχυση της παιδείας  σε αξίες, ώστε ο ρυθμός της καθημερινότητας και το δικαίωμα του ανθρώπου σε ένα φιλικό προς αυτόν περιβάλλον, σε όλες τις κοινωνικές δομές, να του προσφέρει ρυθμό ζωής για πνευματική και κοινωνική εκδίπλωση και ευρύπεδη ανέλιξή του.

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας , Θεολόγος, Φιλόσοφος και Συγγραφέας Νικολίτσα Γεωργοπούλου- Λιαντίνη στην κατάκτηση του πολιτικού τερέν.

Ναι, ομιλώ ακαδημαϊκά, δεν σημαίνει ότι δεν είναι και ρεαλιστικές οι προτάσεις μου. Η πανεπιστημιακή μου εμπειρία με νέους ανθρώπους επιβεβαιώνει πόσο μεγάλος αριθμός νέων επιθυμούν το κάτι το διαφορετικό, πέρα από το σύνηθες, το συμβατικό.

 

     Λ.Κ:- Η παρουσία τόσων πολλών εθνικοτήτων στο κέντρο της Αθήνας, σίγουρα θα επιφέρει και αλλοιώσεις σε ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά της ήδη υφιστάμενης κοινωνικής μορφής…Ο συνδυασμός σας υποστηρίζει την ειρηνική συνύπαρξη των λαών ή είναι εκ διαμέτρου αντίθετη η πολιτική του προσέγγιση; Κι αν ναι, ποια είναι τα επιχειρήματά του;

Λιαντίνη

Η ειρηνική συνύπαρξη των λαών είναι μόνον αγαθό. Βέβαια η υφιστάμενη πλέον παγκοσμιοποίηση δεν είναι ανεξάρτητη πολλών προβλημάτων. Όταν λέτε «ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά», υποθέτω ότι εννοείτε τρόπους συμπεριφοράς, τρόπους διαβίωσης και τρόπους επικοινωνίας με τους άλλους. Και εδώ χρειάζεται κατάλληλη αγωγή, αλλά και επισήμανση από τους φορείς εξουσίας στο θέμα πρόσληψης και αφομοίωσης, εννοώ εσωτερικής επεξεργασίας, των «πιστεύω», είτε είναι θρησκευτικά, είτε είναι κοινωνικά, των ανθρώπων ξένων εθνικοτήτων. Σεβασμός στην άλλη ετερότητα, αλλά και κριτική σκέψη σε ό,τι αφορά τις ξένες πρακτικές και πεποιθήσεις. Όμως το θέμα όσο και αν φαίνεται ότι είναι μόνο πολιτικό, εξαρτάται και από την ατομική συνείδηση καθενός και την ετοιμότητά του να παραμείνει στη δική του διάκριση της δικής του ελληνικής πνευματικής κληρονομιάς, αντιστεκόμενος σε αρνητικές εφορμήσεις  τρόπου και διαχείρισης της  ζωής.

Λ.Κ:-  Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν υπόγειοι συλλέκτες – κάδοι σκουπιδιών με αποτέλεσμα την άρτια υγιεινή εικόνα και κατάσταση των πόλεων, την καλαίσθητη οπτική και σεβασμό στο αρχιτεκτονικό τοπίο και το σεβασμό στην διατήρηση ενός ωραίου περιβάλλοντος. Στην Ελλάδα συναντάμε ακριβώς την αντίθετη εικόνα. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό και πώς μπορούμε εν δυνάμει ως κοινωνία να το αλλάξουμε αυτό;

Λιαντίνη

Σε πολλά υπάρχουν διαφορές με την Ευρώπη. Πρέπει και η Ελλάδα να προχωρήσει σίγουρα στους υπόγειους συλλέκτες. Το θέμα όμως είναι κυρίως, θεωρώ, οικονομικό. Εγώ θα σας αναφέρω και ένα άλλο παράδειγμα: Στη Γερμανία δεν υπάρχουν εναέρια καλώδια ρεύματος, όπως στην Ελλάδα. Όλα είναι υπόγεια. Το αναφέρω, για να επισημάνω πόσα πολλά πρέπει να αλλάξουν, για να συμβαδίσουμε με την Ευρώπη.

Λ.Κ:-    Υψηλά ποσοστά εγκληματικότητας και παραβατικότητας με αύξουσα προδιάθεση. Πώς μπορεί να προστατευθεί ο πολίτης από τη μάστιγα της εποχής; Την κατά πρόσωπον σωματική και έπειτα λεκτική επίθεση; Συνήθως στοχοποιούνται γυναίκες, απλώς και μόνο, επειδή γεννήθηκαν έτσι. Υπάρχει κάποια πρόταση από το συνδυασμό σας για την εξυγίανση – επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος;

Λιαντίνη

Για «εξυγίανση» – επίλυση αυτού του προβλήματος με προσφορά λύσεων είναι δύσκολο να ομιλήσει κάποιος. Πρακτική αντιμετώπιση είναι μόνο η καλύτερη αστυνομική προστασία του πολίτη και η παραδειγματική, πιο αυστηρή, νομική τιμωρία του ένοχου. Ο σεβασμός της προσωπικότητας του άλλου είναι θέμα παιδείας. Πρέπει από πολύ νωρίς τα παιδιά να μαθαίνουν, όχι μόνο από την οικογένεια, αλλά και στο σχολείο  τα «πρέπει» συνύπαρξης με όλους τους άλλους και το σεβασμό στο συνάνθρωπό τους.

Λ.Κ:-  Αλλόθρησκοι πληθυσμοί στην πλειοψηφία τους διακατέχονται από φανατισμό στο όνομα του Ισλάμ …και θεσπίζουν δικούς τους κανόνες συμπεριφοράς των άλλων. Τι μέτρα προτείνετε, ώστε να μετριαστεί το αίσθημα του ανικανοποίητου θυμού και του ξεσπάσματος οργής;

Λιαντίνη

Ο θρησκευτικός μισαλλόδοξος φανατισμός είναι οδυνηρή πραγματικότητα.  Είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια γα ομορφιά, αγάπη, φιλία και χαρά και είναι μια πολύ εξαπλωμένη νοοτροπία. Βέβαια κάθε θρησκεία, κάθε ιδεολογία έχει τους φανατικούς της. Ο φανατικός κάνει τη θρησκεία του ταμπέλα  για τον εαυτόν του και τη χρησιμοποιεί αναλόγως, στην πραγματικότητα όμως ακλουθεί μια τελείως διαφορετική κατανόηση για την έννοια «θρησκεία». Ο κόσμος του Ισλάμ αναμετρήθηκε για μεγάλο διάστημα με τον κίνδυνο του φανατισμού. Αν και δεν υπάρχουν πολλοί που προσάπτουν στον Ισλαμισμό το φανατισμό, πολλοί πιστεύουν σ’  αυτήν τη μειονότητα. Ιδιαίτερα στα Μέσα μαζικής επικοινωνίας τέτοιοι φανατικοί παρουσιάζονται ως «ευσεβείς Μουσουλμάνοι». Αυτοί οι Μουσουλμάνοι προσδιορίζονται από μίσος, όπλα, απειλές, φόβο και θυμό και χρησιμοποιούν βία. Για αυτούς η λέξη «Μουσουλμάνος» παραπέμπει στον πόλεμο, στο μίσος και στο θυμό, και μόνον έτσι φαντάζονται οι άνθρωποι τους Μουσουλμάνους.

Τα μέτρο που μπορεί να προταθεί είναι σεβασμός στην ελευθερία πίστης του άλλου, όχι όμως του φανατικού και του εγκληματία.

Λ.Κ:- Τελευταία παρατηρούμε μία στοχευόμενη υπεραπλούστευση της Ελληνικής γλώσσας με σημαντικές απώλειες ορθογραφικών συστημάτων. Τι πρέπει να κάνουμε στον αντίποδα όλων αυτών;

Λιαντίνη

Δυστυχώς αυτό είναι μια πραγματικότητα που προσωπικά τη βιώνω σχεδόν σε καθημερινή βάση. Επειδή δε έχω ιδιαίτερη ευαισθησία στη γλώσσα, πρέπει να σας πω ότι με ενοχλεί υπερβαλλόντως, μάλιστα όταν ακούω από δημοσιογράφους απίθανα συντακτικά και γραμματικά λάθη. Και το κακό είναι ότι όταν ο λαός δεν διαθέτει την ανάλογη μόρφωση, απομνημονεύει αυτό το λάθος που άκουσε στην τηλεόραση, γιατί το θεωρεί ότι είναι το ορθό.

Βέβαια η ερώτησή σας αναφέρεται προφανώς και στα ονομαζόμενα Greeklish. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα, γιατί δεν περιορίζεται πλέον  μόνον στη μεταγραφή των ελληνικών χαρακτήρων σε λατινικούς, αλλά έχουν καθιερωθεί απίθανες συντομεύσεις λέξεων. Πρέπει να προσέξουν οι πολιτικές εξουσίες πολύ, με σπουδαιότερο φορέα το Υπουργείο Παιδείας, να μην απολέσουμε ό,τι πολυτιμότερο ως Έλληνες έχουμε παραλάβει ιστορικά.

Λ.Κ:- Πώς μπορεί να συμβάλει ο πολιτισμός μέσω της τέχνης στην ίδια την κοινωνία και να έχει επιδραστικό χαρακτήρα; 

Λιαντίνη

Τα έργα τέχνης εκφράζουν την αναζήτηση του αληθούς αλλά και ωραίου. Η τέχνη έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει τη γνώση και την πράξη σε κοινωνιολογικό πλαίσιο κατανόησης ως παιδαγωγικό αγαθό μιας αισθητικής συνείδησης. Τα έργα τέχνης κάθε φορά εκφράζουν τις αντιλήψεις, τις ανάγκες και τις ελπίδες ενός κοινωνικού συνόλου και η τέχνη ως προϊόν της κοινωνικότητάς του συμβάλλει στην ανθρώπινη ιστορία  με μια σαγηνευτική λειτουργία. Ο Σωκράτης έχει ταυτίσει το ωραίο με το χρήσιμο.

Λ.Κ:- Συναντάται τον εαυτό σας στα 100…τι έχετε να τον συμβουλέψετε;

Λιαντίνη

Θα του έλεγα, και αν υπάρχει περίπτωση να ξαναγεννηθείς, να επιλέξεις το ίδιο ακριβώς επάγγελμα, να ζήσεις την ίδια μετρημένη ζωή που έζησες, με βασικό γνώμονα και ισχυρή προτεραιότητα την αισθητική.

Λ.Κ:- Ο Αριστοτέλης μίλησε για την ομορφιά και την τάξη που επικρατεί στον κόσμο. Εσείς Κυρία Λιαντίνη ακολουθείτε την ραδιούργα τεχνική τάση της εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας ή  ανήκετε στους ρομαντικούς; Αφήνετε τη στιγμή να σας συμπαρασύρει;

Λιαντίνη

Δεν μπορώ να αποφύγω να μην χρησιμοποιώ αγαθά που προσφέρει ο σύγχρονος τεχνολογικός πολιτισμός. Το θέμα δεν είναι η χρήση, αλλά η ορθολογική και μετρημένη χρήση όλων των επιτευγμάτων της τεχνικής. Αυτό το προσπαθώ και το επιτυγχάνω.

Λ.Κ:- Περιγράψτε μας το δικό σας Χαλάνδρι. Γιατί θα πρέπει κάποιος να σας εμπιστευτεί την ψήφο του;

Λιαντίνη

Τα όπλα του συνδυασμού μας, όπως αναφέρεται και στο πρόγραμμα μας, είναι η δυναμική μας, η βούληση αγάπης για το Χαλάνδρι με κατευθυντήρια αρχή και ρότα μας το συλλογικό και όχι το ατομικό συμφέρον. Το όραμά μας διαπνέεται από νέες και καινοτόμες ιδέες, που τις πιστεύουμε ως πραγματοποιήσιμες, με γνώμονα πάντα το υψηλό ήθος. Επιθυμούμε τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης με τους δημότες, αποκλείοντας τα κομματικά τείχη. Ο συνδυασμός μας είναι ανεξάρτητος και δημοκρατικός, καθαρά αυτοδιοικητικός.

Τα επτά σημεία του προγγράμματός μας αφορούν 1) στην κοινωνική πολιτική 2) στην καθαριότητα και διαχείριση συγκομιδής των απορριμμάτων με έμφαση στην ανακύκλωση 3) στον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση Ενηλίκων με τη Δημιουργία Δημοτικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου ( Αυτό είναι προσωπικό δικό μου όραμα, αλλά και του υποψηφίου Δημάρχου Κυρίου Πράσσου, γιατί προσωπικά έχω πολύχρονη εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο στο Δήμο Κηφισιάς, αλλά και παλαιότερα στη Γερμανία) 4) στην ενίσχυση της ιδέας και των δομών του αθλητισμού 5) στην αξιοποίηση των περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων του Χαλανδρίου 6) στην μελετημένη και όχι αποσπασματική πολιτική σε σχέδια μέτρων παρέμβασης και 7) στο σύγχρονο τρόπο διοίκησης με ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου.

Λ.Κ:-Όλη η ομάδα του «P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S»  στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό σας ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο που μας αφιερώσατε και θα χαρούμε πολύ να σας έχουμε και ως καλεσμένη μας στην ραδιοφωνική εκδοχή του  «P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S» στο ραδιόφωνο της ομογένειας του Καναδά : www.radiomelodia.ca …Και με τη Νίκη!

Λιαντίνη

Και εγώ σας ευχαριστώ κυρία Κυροπούλου για την επικοινωνιακή δυνατότητα να τοποθετηθώ δημοσίως για το συνδυασμό μας «μένω Χαλάνδρι» και τις θέσεις του. Να ευχηθώ παρομοίως καλή επιτυχία και σε σας.

Advertisements

Το σχόλιό σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.