Πατριδογνωσία: τα Μακεδονικά κάστρα – το Κάστρο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και το Κάστρο Ακοντίσματος

Γράφει η Μαρία Σόνους-Αθανασιάδου

Μπορεί σήμερα ο Διεθνής Κρατικός Αερολιμένας Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» να ονομάστηκε προφορικά «κατά λάθος» ως αεροδρόμιο της Μίκρας, καθώς και από τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης επίσημα να εξαφανίστηκε το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τη γέννηση του MOMus–Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που δημιουργήθηκε από τη συνένωση των Συλλογών του Μακεδονικού και Κρατικού Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης (όπως «ταπεινά» αναφέρεται στα ελληνικά ΜΜΕ), τα Μακεδονικά κάστρα μέχρι σήμερα υπηρετούν και φρουρούν τη γη της Μακεδονίας και κάνεις δεν μπορεί να πάρει πίσω, ούτε τα ονόματά τους, ούτε την πολυαιώνια ιστορία τους.

Φώτο: https://www.kastra.eu

 

Το ένα από αυτά είναι το Μακεδονικό κάστρο που για αιώνες είναι γνωστό ως το Κάστρο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, το οποίο γνώρισε δοξασμένες στιγμές στο πέρασμα των 18 σχεδόν αιώνων της λειτουργίας του.

Από τα βυζαντινά χρόνια το κάστρο απέκτησε το δεύτερο του όνομα – Βρανόκαστρο που οφείλεται στο όνομά του Βυζαντινού στρατηγού Αλέξιο Βρανά, ο οποίος τον 12ο αιώνα ανακατασκεύασε και επανεξόπλισέ το.

Το Κάστρο του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στα ανατολικά του Παλαιοχωρίου (στην κορυφή ενός από τους πρόβουνους του Παγγαίου όρους), από πού προέρχεται και το τρίτο του όνομα – Κάστρο Παλαιοχωρίου (δήμος Παγγαίου, Καβάλα).

Αρχικά χτίστηκε από τους Μακεδόνες για την προστασία των μεταλλείων χρυσού που λειτουργούσαν στην περιοχή, τα οποία συνέδραμαν στην υλοποίηση της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

 

Φώτο: https://www.kastra.eu

Το άλλο Βρίσκεται σε λόφο βορειοανατολικά της Νέας Καρβάλης (Καβάλα), πάνω από την Εγνατία Οδό.

Πρόκειται για το αρχαίο Κάστρο Ακοντίσματος (με πολλές μεταγενέστερες ενισχύσεις), καθώς και για τον οικισμό που ταυτίζεται με το αρχαίο Ακόντισμα.

Αποτελεί ενδιαφέρον το «Itinerarium Hierosolymitanum», δηλαδή το οδοιπορικό ενός ανώνυμου προσκυνητή από το Μπορντώ στους Αγίους Τόπους το 334-335 μ.Χ., όπου το Ακόντισμα αναφέρεται ως τελευταίο σταθμό επί της Εγνατίας στη Μακεδονία. Το πιστοποιεί και ο Λατίνος ιστοριογράφος Αμμιανός Μαρκελίνος στο έργο του «Res gestae» (τέλος 4ου αι. μ.Χ.).

Βασίζοντας στα ευρήματα, υπολογίζεται, ότι η πρώτη οχύρωση έγινε εδώ από τους Θασίους για να προστατέψουν την πρόσβαση προς τη Θασιακή Περαία, όπως ονομάζονταν οι αποικίες της Θάσου στη δυτική Θράκη. Αργότερα η οχύρωση ενισχύθηκε κατά την Ελληνιστική περίοδο από τους Μακεδόνες στα τέλη του 4ου αι. π.Χ.

__________________________________________________________________________________________________________

Μαρία Αθανασιάδου – καθηγήτρια ρωσικής γλώσσας και λογοτεχνίας, φιλόλογος, υποψήφια Διδάκτωρ με πολυετή εμπειρία σε ελληνικά πανεπιστήμια, πρώην αρχισυντάκτρια ρωσόγλωσσου περιοδικού «Contact» πανελλαδικής εμβέλειας και ρωσόγλωσσου ιντερνέτ-πορταλ. Μεταφράστρια, αρθρογράφος, δημοσιογράφος και διερμηνέας.

Είναι υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος του Δήμου Θεσσαλονίκης με την παράταξη του Ιωάννη Νασιούλα «Νέα Αρχή για την Θεσσαλονίκη».

 

 

Advertisements

Το σχόλιό σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.