Μενού Κλείσιμο

4 Αγάλματα που θα θέλαμε να δούμε στην πόλη μας

Γνωρίζοντας την πόλη μου, την ιστορία της και τις ανάγκες της κατανοώ πως πολλοί θα αναρωτηθούν αν τα αγάλματα, οι ανδριάντες, τα μνημεία και τα πάρκα τίθενται στις προτεραιότητες ενός δήμου ή αν θα έπρεπε η διοίκηση της πόλεως να επικεντρωθεί σε πιο ουσιώδη και πρακτικά ζητήματα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη όμως η αισθητική και ο τρόπος όπου η πόλη τιμάει τον εαυτό της νοηματοδοτεί και προσδιορίζει τον χαρακτήρα της. Tα αγάλματα παραδείγματος χάριν αναβαθμίζουν την αισθητική εικόνα μιας πόλης και αποτελούν τα στατικά της σύμβολα σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Οι Αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν πως το άγαλμα προκαλεί ψυχική αγαλλίαση στους ανθρώπους και πνευματική εξύψωση, αναδεικνύοντας το προγονικό μεγαλείο και υποδεικνύοντας το καθήκον απέναντι στην ιστορία. Όσοι έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό και σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις σίγουρα θα μπορούν να αντιληφθούν τι εννοώ. Τα 4 αυτά έργα τέχνης λοιπόν που θα θέλαμε να δούμε στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας είναι τα εξής:

1. Mέγας Αλέξανδρος
Μπορεί η πόλη να έχει τον ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην παραλία Θεσσαλονίκης και το οποίο να αποτελεί ένα εξαιρετικό, λιτό και επιβλητικό σύμβολο για την πόλη μας, όμως θα μπορούσε να τοποθετηθεί ένας ακόμη καλύτερος, μεγαλοπρεπέστατος και σαφώς πιο αντιπροσωπευτικός ανδριάντας στην πλατεία Αριστοτέλους πάνω από την Εγνατία οδό. Το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου θα μπορούσε να μεταφερθεί στην ομώνυμη οδό ώστε να μην στέκεται μπροστά στον Μέγιστο των Ελλήνων και έτσι να συνεχίσουν εκεί τις συγκεντρώσεις τους οι αριστερές και κομμουνιστικές οργανώσεις της πόλης. Ο ανδριάντας θα πρέπει να στέκει πάνω σε ένα υψηλό βάθρο ή σε έναν κίονα διακοσμημένος από κάτω προς τα πάνω με αναπαραστάσεις από την γέννηση του θρύλου μέχρι τον αιφνίδιο θάνατο του και να είναι έφιππος, με το άλογο ανασηκωμένο στα πίσω του πόδια και το ξίφος του Βασιλέα Αλεξάνδρου υψωμένο υποδεικνύοντας τον δρόμο προς της δόξα. Αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως φόρος τιμής της Ελληνικής Δημοκρατίας προς τον Μέγα Αλέξανδρο από την πολιτεία, τα μακεδονικά σωματεία και τους δημότες της πόλης, μιας και ο ανδριάντας του στην παραλία είναι έργο του στρατιωτικού καθεστώτος.

2. Αριστοτέλης
Υπάρχει πολύς κόσμος όπου όταν τους κλείνεις ραντεβού στο άγαλμα του Αριστοτέλη σε ρωτούν που βρίσκεται αυτό. Από την μια φαίνεται κωμικοτραγικό, ιδίως αν είναι κάτοικος της Θεσσαλονίκης, από την άλλη πλευρά όμως, πως να μην περάσει κάποιες φορές ο Αριστοτέλης απαρατήρητος όταν κάθεται στην άκρη της πλατείας, αμέριμνος και στοχαστικός θαρρείς και περιμένει το freddo espresso του από την διπλανή καφετέρια;;; Νομίζω πως καλύτερο θα ήταν η διάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους με πλακόστρωτο δάπεδο και στο κέντρο της ένα εντυπωσιακό συντριβάνι όπου θα ομορφαίνει την πλατεία και ένα νέο άγαλμα του Μεγάλου Σταγειρίτη φιλοσόφου στη μέση του συντριβανιού καθισμένο σε μία έδρα με τις ονομασίες των τόμων του έργου του να στοιβάζονται γύρω του δημιουργώντας σκαλοπάτια, μιας και ο Αριστοτέλης ήταν μιας πολυσχιδής προσωπικότητα και ένας πανεπιστημιακός άνθρωπος με την προσφορά του στην ανθρωπότητα να ξεπερνάει τα 400 βιβλία και να ασχολείται με πληθώρα επιστημών. Η προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου τούτου θα ήταν το συντριβάνι να λειτουργεί και το νερό να ανακυκλώνεται.

3. Κωνσταντίνος Παλαιολόγος
Ο τελευταίος Βασιλεύς της Βυζαντινής μας Αυτοκρατορίας δεν έχει παρά έναν ανδριάντα στην Αθήνα, σε μη εμφανές σημείο μετά από παρατήρηση Τούρκων αξιωματούχων και έναν στον Μυστρά. Είναι καιρός επομένως να τοποθετηθεί ένας »βασιλικός» ανδριάντας για τον τελευταίο και ηρωικό αυτοκράτορα όπου έπεσε με το σπαθί στο χέρι, όπου λίγοι βασιλείς έπραξαν στην ιστορία του τόπου τους όταν δεν είχαν καμία απολύτως ελπίδα νίκης, σφραγίζοντας με το αίμα του την ελληνικότητα και την ρωμαιϊκότητα της Βασιλεύουσας. Το καταλληλότερο μέρος για την τοποθέτηση ενός βυζαντινού κίονα κορινθιακού ρυθμού με τον Βασιλέα Κωνσταντίνο Δραγάτση – Παλαιολόγο στην κορυφή, κρίνεται η πλατεία Αγίας Σοφίας μπροστά από την εκκλησία της ομώνυμης πλατείας και εκτοπίζοντας το έκτρωμα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη μέση της πλατείας προσβάλλοντας τα μάτια των περαστικών. Για την ολοκλήρωση του έργου τούτου θα μπορούσε να συμπράξει και η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, καθώς και λοιπά χριστιανικά σωματεία. Η συμπρωτεύουσα καθότι υπήρξε επί πολλά έτη επί βυζαντινών χρόνων συμβασιλεύουσα οφείλει μια θέση στον τελευταίο της αυτοκράτορα.

4. Πάρκο Ανδρόγυνων
Το τελευταίο έργο υψηλής αισθητικής και συμβολικής σύλληψης που θα θέλαμε να δούμε, δεν είναι ένα απλό άγαλμα ή ένας ανδριάντας αλλά ένα θεματικό πάρκο με κεντρικό θέμα τον Άνδρα και την Γυναίκα, το Αρσενικό και το Θηλυκό. Το μήνυμα του θεματικού πάρκου θα ήταν άκρως συμβολικό, καινοτόμο και ευγενές καθότι θα περνούσε το μήνυμα στους πολίτες της πόλης ότι όλη η δημιουργία του κόσμου και της κοινωνίας βρίσκεται στην συνεύρεση και στην ένωση των αντίθετων στοιχείων, δηλαδή ενός αρσενικού πόλου και ενός θηλυκού πόλου με σκοπό την δημιουργία ζωής και την αρμονία του σύμπαντος. Έτσι, σε αυτό το πάρκο θα βρίσκαμε παραστάσεις αγαλμάτων όπου θα ήταν σε ζεύγη αρσενικού-θηλυκού εκπροσωπώντας ιδέες αποτυπωμένες σε μάρμαρο, όπως ο Έρως & η Ψυχή, ο Αγώνας & η Ελευθερία, η Ζωή & ο Θάνατος, ο Πόλεμος & η Ειρήνη, ο Άνδρας & η Γυναίκα, κλπ. Κατά την γνώμη μου ένα κατάλληλο μέρος για την δημιουργία του θεματικού πάρκου θα ήταν η πλατεία Ελευθερίας, καθότι είναι σε κεντρικό σημείο και μπροστά στην παραλία. Αν και οι αρχές αποφάσισαν να παραχωρήσουν το μέρος στην ισραηλινή κοινότητα για την δημιουργία μουσείου, θεωρώ πως εκεί που στεγάζεται το εβραϊκό μουσείο ενδείκνυται για μια κοινότητα η οποία είναι φιλοξενούμενη στην πόλη μας και δεν της αναλογεί να έχει πολιτιστική κληρονομιά στην πρώτη γραμμή της πόλης. Ακόμη κι αν έπρεπε να γίνει μουσείο σε εκείνη την περιοχή, όπου κι αυτό με βρίσκει προσωπικά κάθετο, θα ήταν πιο θεμιτό να ήταν ένα μουσείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού κι όχι μιας φιλοξενούμενης κοινότητας με όχι και τόσο φιλική στάση προς τον τότε τουρκοκρατούμενο ελληνισμό.

O χαρακτήρας μιας πόλεως δεν κρίνεται μόνο από τους κάδους ανακύκλωσης, τους ποδηλατοδρόμους και τις θέσεις πάρκινγκ, οι οποίοι σαφώς παίζουν κι αυτοί τον δικό τους πρακτικό ρόλο. Το προφίλ μιας πόλεως αντικατοπτρίζεται στα μνημεία της, στους ανδριάντες της και στα έργα τέχνης που την κοσμούν προσδίδοντας της μία ιδιαίτερη πολιτιστική κουλτούρα, μία αισθητική αντίληψη και ένα βαθύ πνευματικό περιεχόμενο.

Advertisements

Το σχόλιό σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.