Οι Γιεζίντι και οι βίαιες συμπλοκές στη Μόρια της Λέσβου

456
A migrant child stands next to a placard reading 'Please save the Yazidi people from genocide' at the Moria detention center during a visit of Pope Francis in Mytilene, on the Greek island of Lesbos, on April 16, 2016. "We are all migrants," Pope Francis said on April 16 on a visit to the Greek island of Lesbos to give hope to thousands facing deportation after risking their lives to reach Europe. The pontiff's visit came amid continuing criticism of a deal reached last month to end Europe's refugee crisis by sending all irregular migrants who land in Greece back to Turkey. / AFP / ARIS MESSINIS (Photo credit should read ARIS MESSINIS/AFP/Getty Images)

Οι Γιεζίντι (Yazidis, από το Έζιντ/Θεός) είναι μια εθνοθρησκευτική κοινότητα, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας βρίσκεται στο βόρειο Ιράκ (περίπου 650.000), στην επαρχία της αρχαίας Νινευί, κοντά στη Μοσούλη, περιοχή με μεγάλη γεωπολιτική σημασία. Σήμερα οι περισσότεροι είναι γεωργοί και κτηνοτρόφοι και, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης «αραβοποίησης», εκδιώκονται από τη γη τους. Οι περισσότεροι Γιεζίντι της διασποράς ζουν στη Γερμανία (έχοντας μεταναστεύσει από την Τουρκία). Οι εγγράμματοι Γιεζίντι είναι ιερείς και άνθρωποι του ιερατείου.

Αν και έχουν αρκετά κοινά με τους Κούρδους σε πολιτισμικό επίπεδο, αρκετοί από αυτούς δεν θέλουν να προσδιορίζονται ως Κούρδοι, αλλά ως μια ξεχωριστή ομάδα (θα προσέθετα με ινδο-ιρανικές ρίζες). Η θρησκεία τους είναι μια θρησκεία αγγέλων και συνδέεται κυρίως με ζωροαστρισμό, μιθραϊσμό, σουφισμό και χριστιανισμό. Για τους Γιεζίντι ο Θεός είναι ο δημιουργός του σύμπαντος, αλλά οι άγγελοι το ελέγχουν. Αρχηγός των επτά αρχαγγέλων είναι ο Μελέκ Τάους που έχει τη μορφή παγωνιού, που εκπροσωπεί την κοσμική σοφία. Τον αρχάγγελο αυτόν οι ισλαμιστές τον εξισώνουν με το σατανά (αυτό οι Γιεζίντι το θεωρούν προσβλητικό και δεν τους αρέσει), καθότι δεν υπέκυψε στις βουλές του Αδάμ, λέγοντας στο Θεό ότι υπακούει μόνο σε Εκείνον διότι είναι ο δημιουργός του και ότι είναι φτιαγμένος από φως, ενώ ο Αδάμ από χώμα. Ο Μελέκ Τάους έστειλε το γιο του Γιεζίντ να διδάξει τους ανθρώπους. Μεταξύ άλλων τους δίδαξε ότι η αγάπη για τον πλησίον δεν είναι εντολή, αλλά επιλογή και ότι πρέπει να πηγάζει από την καρδιά. Η θεολογία των Γιεζίντι είναι περισσότερο ευρωπαϊκή παρά σημιτική, είναι παραδοσιοκράτες και τηρούν πρακτικές αυστηρής ενδογαμίας. Γιεζίντι θεωρείται κάποιος γεννημένος από πατέρα και μητέρα Γιεζίντι.

Οι θεοκράτες του ISIS διαπράττουν γενοκτονία έναντι στους Γιεζίντι. Η ημερομηνία 3 Αυγούστου 2014 σηματοδοτεί μια μαύρη ημέρα γι’ αυτούς (βλ. Sinjar massacre). Εδώ κατηγορούν τον κουρδικό στρατό ότι δεν τους προστάτεψε και τους άφησε στο έλεος του ISIS και έκτοτε η εμπιστοσύνη τους έχει κλονιστεί. Τον Οκτώβρη του 2014 ο ΟΗΕ δήλωσε ότι περισσότεροι από 5.000 Γιεζίντι σκοτώθηκαν από τον ISIS και 5-7.000 γυναικόπαιδα σκλαβώθηκαν (sex slavery). Τρία χρόνια αργότερα σε αναφορά του εξακολουθούσε να δηλώνει ότι η γενοκτονία ενάντια στους Γιεζίντι συνεχίζεται…

33642751_10155719704308517_2508673733120491520_n
Από τη φυγή των Γιεζίντι και των Κούρδων από τον καταυλισμό της Μόριας

ΛΕΣΒΟΣ: Εχθές, 26 Μαΐου εκατοντάδες Γιεζίντι και Κούρδοι πρόσφυγες από το Αφρίν αποχωρούσαν μαζικά από το camp της Μόριας μετά από τις επιθέσεις με τους ξυλοδαρμούς και τα μαχαιρώματα ισλαμιστών από Ιράκ, Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, κ.α.. Λέγεται ότι λογομάχησαν πιθανότατα για θέματα που σχετίζονται με τη νηστεία του Ραμαζανιού, η οποία αρκετοί μουσουλμάνοι θεωρούν ότι πρέπει να τηρείται αυστηρώς. Αυτή η λογομαχία εξελίχθηκε σε μάχη. Δεκάδες οι τραυματίες, αρκετοί με σοβαρά τραύματα, ενώ οι φήμες για νεκρούς διαψεύστηκαν. Άλλοι αναφέρουν ότι επρόκειτο για μια από τις συχνές διαμάχες που γίνονται κατά τη διάρκεια της πολύωρης αναμονής στη σειρά του φαγητού, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει συγκρούσεις, καθώς η φέρουσα ικανότητα του camp έχει ξεπεραστεί κατά πολύ και απαιτείται άμεση αποσυμφόρηση. Ωστόσο, αυτή η άποψη μάλλον θα μπορούσε  να αποτελέσει -ή να ενθαρρύνει- την αφορμή… Αν και έχει ισχυρή βάση, κατά τη γνώμη μου, δεν μπορεί να εξηγήσει επαρκώς το συγκεκριμένο πολύ σοβαρό εκτεταμένο και αιματηρό περιστατικό, που οδήγησε σε αποχώρηση περίπου χιλίων ατόμων από το camp. Είναι γνωστό το μίσος ορισμένων ισλαμιστών ενάντια στους Γιεζίντι που τους θεωρούν «Λάτρεις του Σατανά» (-Μελέκ Τάους) και νομίζουν ότι εκτελούν θεάρεστο έργο όταν τους πολεμάνε. Επίσης, είναι γνωστές και οι διαμάχες ισλαμιστών-κούρδων. Δυστυχώς οι ισλαμιστές θεοκράτες και τα «ιερατεία» τους έχουν τη στήριξη ή την ανοχή/σιωπή αρκετών που (υποτίθεται ότι) μάχονται για «ανθρώπινα δικαιώματα». Η όποια πολιτισμική διάσταση δεν χωράει στο κυρίαρχο πολιτικο-οικονομικό τους δόγμα των «ανθρωπιστών» (του ιδεολογικο-πολιτικού ανθρωπισμού, κατ΄αντιστοιχία με τον ισλαμισμό) και τα κίνητρά τους θεωρώ ότι είναι πρωτίστως πολιτικά και οικονομικά. Κάτι που, φυσικά, δεν βοηθά ούτε τους Γιεζίντι και τους λοιπούς διωκόμενους, αλλά ούτε και τους άλλους που προσπαθούν να κατανοήσουν, να διαχειριστούν ορθά και δίκαια την κατάσταση, χωρίς ιδεοληψίες.

Σε κάθε περίπτωση, η δική μας Ευρώπη και η δική μας Ελλάδα τάσσεται απόλυτα και ξεκάθαρα υπέρ των προσφύγων Γιεζίντι και, τουλάχιστον, όσο βρίσκονται στο έδαφός της δεν πρέπει να τους αφήσει στο έλεος ισλαμιστών ή κυβερνώντων. Οι προμαχώνες μας βρίσκονται στις πατρίδες των Γιεζίντι, των Ζωροαστρών, των Σούφι και των Αλεβιτών. Το κράτος πρέπει να κάνει ότι μπορεί για να παράσχει στις οικογένειές τους προστασία, να εξετάσει κατά προτεραιότητα τα αιτήματα ασύλου τους, να εντοπίσει και να τιμωρήσει παραδειγματικά όσους ευθύνονται για τις χτεσινές τρομοκρατικές επιθέσεις και να αποσυμφορήσει άμεσα το camp της Μόριας.

Προηγούμενο άρθροΨηφιακοί μετανάστες
Επόμενο άρθροA Dream within a Dream
Ο Ευάγγελος ΠΑΥΛΗΣ αρθρογραφεί στην Εφημερίδα ΑΡΙΣΤΕΙΑ και επιμελείται την Στήλη "Ευωνύμως". Είναι Διδάκτωρ-Ερευνητής του Τμήματος Γεωγραφίας του Παν. Αιγαίου και επιστημονικός συνεργάτης της Κοιν.Σ.Επ. «Μοδούσα». Διαθέτει εμπειρία ως μεταδιδακτορικός ερευνητής του Παντείου Πανεπιστημίου και υπότροφος του ΙΚΥ (2016-2017), ως βασικός ερευνητής του προγράμματος VOLANTE (2010-2015), ως βοηθός διδασκαλίας σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα, ως συντονιστής και μέλος ομάδων έργου, κλπ. Έχει πιστοποιηθεί ως «Ειδικός Σύμβουλος Τοπικής Επιχειρηματικότητας και Κοινωνικής Οικονομίας» από Ε.Ε. και Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Το αντικείμενό του είναι η ανθρωπογεωγραφία και η βιώσιμη ανάπτυξη της υπαίθρου με έμφαση στο τοπίο και συγκεκριμένα οι κλάδοι της γεωγραφίας της υπαίθρου, της κοινωνικής και της πολιτισμικής γεωγραφίας. Έχει δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και βιβλία, καθώς και ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες.

Το σχόλιό σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.